Valt inlägg:
inlägg #332 - 334 CMO skrev: "Så vad är träet i detta fallet. Vad är det som ger vika när "hammaren" träffar balkarna?" I detta fall är det överdelen som är hammare och spik samtidigt. Underdelen är träet. Även underdelen är hammare och spik samtidigt Newtons tredje lag. Och överdelen träet. Balkarna i Kärnan har knäckts av hetta och tyngd. De är relativt spetsiga. Vid ras nedåt med farten ca 10 m/s kommer alla balkarna i kärnan att träffa betonggolv eller hamna i hisschakt eller trapphus. De 236 ytterbalkarna är antingen vikta i sina gångjärn eller helt av. Dessa balkar hamnar dels mot kontorsgolv, dels utanför den undre delens vägg. Man får tänka sig att överdelen förskjuts i vart fall en meter åt något håll eftersom brand och flygplan inte gjorde en alldeles symmetrisk skada. Underdelens balkar träffar på motsvarande sätt i överdelen. Efter ett antal meter där balkar penetrerat betonggolv så börjar betonggolven slå i varandra. Här delar sig våra uppfattningar. Jag anser att fackverken under golven utgör högst väsentliga deformationszoner. Varför skulle de inte göra det? Har du kollat hur de är byggda? Kontorsinredning: Kanske stod det 500 skrivbord på kontorsytan 2.400 kvm. Det är 2.000 stålben som kan ta en del last axiellt. Kanske även 500 dokumentskåp osv osv. Att med en fnysning räkna bort sådana deformationer är nog inte seriöst.
Plasticeringsenergin kan här inte bara avse när en irreversibel deformation uppstår. Den måste betyda skjuvning till avslitning. Dvs att alla balkar går av gång på gång under rasets förlopp. Bazant anser ju att rasmassorna möter ett mycket ringa motstånd. Så gott som noll. Därav accelerationen på kanske 8 m/s2. Då kan heller inte mycket deformationsarbete uträttas. Jag å min sida tro att Bazant lika lite som du CMO försökt satt sig in i hur raset i praktiken ser ut i detalj eller så långt det låter sig göras. Jag försöker se vad som i praktiken händer inne i husen när de rasar. Hur en avsliten balks ände ser ut. Hur mycket motstånd ett balkgångjärn bjuder när det slits sönder. Och vad är det som håller ihop bråten så att den kan fungera som balkknäckare hela vägen ner. Hur kan den vara så kompakt att den håller för att knäcka kärnans balkar på samma sätt som hårdplastlinjaler.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?