Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#318 CMO, så här skrev jag: "I min föreställningsvärld klarar nederdelen av att fånga upp fallet på grund av sin tillräckliga styrka och av att träffen INTE blir stum. Det fanns flera tiotals meter att deformera. Ett tvärstopp var mycket, för att inte säga helt, osannolikt." Så när du skriver: "...antagande att nederdelen ska sätta tvärstopp och att all deformation ska ske i överdelen är totalt orealistiskt.", så betyder det att vi är alldeles överens på den punkten. Min övertygelse är alltså att husets vertikala balkar bara skulle kunna knäckas vid ett tvärstopp, ett fenomen som vi alltså båda finner helt osannolikt. Alltså utgår vi ifrån att det inte blir tvärstopp med åtföljande knäckning av balkar utan det kommer till omfattande deformation av material. Deformation betyder här krossa, bryta, bända, vrida etc. Rörelseenergi som omformas till värmeenergi. Det betyder motstånd och bromsande krafter. Det betyder att det inte råder fritt fall. Du skriver: "...en balk som träffas av ett betongsjok med den rörelseenergi det var frågan om är inte "stum", den kommer att böjas ut och knäckas. Om den tränger in en bit i betongen i processen eller inte spelar ingen roll." Här är våra övertygelser helt olika. En vertikal balk av de dimensionen vi här har att göra med perforerar med lätthet kontorsgolven. Dessa består av plåt 0,8mm 10 cm lättballastbetong med dubbla 6 mm armeringsmattor i sig plus golvmattor. En lådbalk på kanske 30x30 cm godstjocklek 30 mm, tränger lätt rakt igenom ett sådan golv. Flera stycken om så är. I synnerhet om det kommer med 40 km/tim. Jag är inte ingenjör så du, men jag är uppvuxen bland byggmästare och fick en hel del materialkänsla under alla feriejobb på byggen. Du fortsätter: "Så fort en del av strukturen skadas så fördelas lasterna över till de andra delarna som då blir i sin tur överbelastade." Jag är även här av helt motsatt övertygelse. För mig är det självklart så här: Överdelens balkar kommer att missa underdelens balkar och vice versa. När dom träffar golv kommer dom att braka rakt igenom. Det som kommer att slå ihop är golven. Men detta blir inga stumma träffar. Fackverken under varje golv bygger 80 cm. Det blir mycket viktig deformationszoner. Alla kontorsmöbler kommer också att bjuda motstånd. Summan av kardemumman blir att underdelen inte kommer att knäckas. Den klarar vid liten vindbelastning att bära husets tyngd minst fem gånger om. Överdelens fall kommer att fångas upp under en sammanlagd deformation på ca 20 meter. Alltså överdelen kommer att trycka sig ner och blandas med underdelen ca 20 meter. Inbromsningen blir mjuk. Saktare i början och snabbare när vartefter golven slår ihop. En hel del yttervägg kommer att rasa av utanför huset eftersom de balkarna stagades av golven. Men The Core kommer att klara sig helt från våning 95 och nedåt. Bazants idéer bygger på just stumma slag utan deformation. Då kommer knäckningen. Ta en 75 mm spik. Om man träffar rent när man spikar i en bräda kan det tunna stålet ta upp all kraft jag kan svinga hammaren med. Detta beror på deformationen i träet. Om jag istället ställer spiken i en bit lera på ett städ så behövs bara ett mycket lätt slag och spiken knäcks. Här fanns ingen deformation. Nu går jag ut och deformerar timmer med en giljotin som trycker med 18.000 kg. Vattnet sprutar ut ur stockändarna. Vi leker franska revolutionen stockarna och jag. :

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?