Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#236 Tack Daniel. Äntligen lite egna ord, som jag efterlyst så länge. Kanske ändå att en viss förståelse kan närma sig. Som påpekat tidigare så inbillar jag mig inte för en sekund att mina resonemang skall kunna påverka dig, Karnefors, Banestyr m.fl. att ändra uppfattning. Jag vill bara kunna följa andras tankegångar. Se andras "utgångsvärden" när ni förhåller er till 9/11. Jag hoppas att du driver med mig angående det som någon döpte till spett-teorin. Det handlar om ett av mig konstruerat exempel på hur det blir när något mer eftergivligt krockar med något hårdare och stummare. Bilen symboliserar det övre 13 våningarna på wtc 1 och spettet symboliserar alla 236 47 balkarna. Eftersom Bazantz Slägga måste accelerera för att kunna utdela ett slag så måste bärigheten under ca våning 97 försvinna helt eller nästan helt. Eftersom farten antas vara ca 10 m/s så måste det vara nära fritt fall i ett par våningar. Och när då Släggan träffar underdelen på huset så är det alldeles avgörande vad det är som träffar vad. Om tornet vore homogent och byggt av kompakt stål vore det enkelt. Det skulle vara som att slå med slägga på ett spett som stod fast i ett hål i en berghäll. Slät järnyta mot en annan slät järnyta. Antingen ett stumt återfjädrande av släggan eller en knäckning på spettet. Men nu var inte husen homogena. Alltså kan ett oändligt antal scenarior tänkas. Allt ifrån att alla balkar med släta ytor träffar varandra till att ingen balk träffar en annan balk. I sistnämnda fallet kommer alla balkar att dels perforera betonggolv och dels helt gå i luften. Att chocken på konstruktionen blir avgörande olika beroende på vilket som skedde är för mig självklart. Vitsen med mitt spettexempel var att visa vad som händer när alla balkar missar varandra. Man får en penetrering och ingen knäckning på spettet.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?