Valt inlägg:
Jag flyttade till Malmö 1966. Arbetade sju år som fartygsritare på Kockums huvudkontor sk. ”Gängtappen”, tionde våningen med stora fönster runt om, utsikt över Malmö och Öresund och när dimman hade lagt sig så även Köpenhamn. Någon frågade vilka som var Malmös fulaste byggnadsverk. Sydsvenska Dagbladets byggnad, en maktfull kapitalistisk propagandatidning. Jag jobbade på tidningen 23 år. Numera har Sydsvenskan monopol i Malmö sedan Arbetet tvingades kapitulera. ”Horhotellet” Hilton. Sossarna ville bygga på tomten ett musikens hus i kommunens regi. Vänstern som jag tillhörde ordnade demonstrationer mot projektet och sossarna gav upp. Istället fick marknaden fria händer och hotellet byggdes. Som kompensation skulle det nya stadsbiblioteket byggas i närheten, men som aldrig blev av. Musikhus skulle det finnas. Och då kom Konserthuset till med bakomvarande hotell. Särskilt hotellet förgyller ju inte precis Malmös silhuett. Kockumkranen. För mången malmöbo var bockkranen en symbol för Malmö. För mig var det alltid en symbol för misslyckad kapitalism. Som tur är så skickades kranen till Sydkorea. Inre Ringvägen. Naturligtvist ville vänstern, som jag tillhörde, stoppa bygget. Det blev protester. Protesterna gjorde att vissa delar av motorvägen grävdes ner så att boende i närheten inte skulle störas. Jag använde motorvägen dagligen i tio års tid. Öresundsbron. Där gjorde protesterna att det togs mer hänsyn till miljön än om kapitalisterna hade fått härja fritt. Turning Torso. Idén var kul men oj vad den ser simpel ut i sin ensamhet. Det fattas bara att någon hobbyflygare som är trött på livet störtar med sitt flygplan mot det skruvade huset. Kockums huvudkontor, Kronprinsen och NK-huset hamnade aldrig på min lista. Kvarteret Lugnet som förut var ett bostadsområde för arbetarklassen revs och byggdes med hus för välbärgade och är numera kringbyggt med en stabil mur. Obehöriga äga ej tillträde. Tänk om man hade renoverat de gamla husen? Idag hade det varit ett pittoreskt tillhåll för många. Beträffande vänstern. Jag tillhör fortfarande vänstern i motsats till de revolutionärer som styrde vänstern på 70-talet. Numera är de borgarbrackor med välbetalda yrken och röstar på Moderaterna. Amen det här sista med tanke på Göran Skytte. Och sedan har vi vattentornet vid Nobelvägen. Den döptes snabbt till ”pitten” av Malmöhumorn. Den kanske ökar sexlusten hos mången stressad …
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?