Valt inlägg:
Trådämnet ursprungligen från tråden "Efter Palmemordet har det gått utför med moralen". Dag Nilssons inlägg #89 har fått inleda denna tråds grundtankar. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------//start. #86- Bizon, detta svar faller antagligen utanför ämnet för Peters artikel, men jag skriver ändå som jag gör. Politiken måste ställa sig frågan vad en människa är för något. Vad Livet är och om det kan ha ett mål. Så här tror jag om det: Jag tror att vårt värde som människor inte alls kommer ur vad vi gör. Värdet ligger i att vi alls existerar, förökar oss och håller oss vid liv. Det är Jorden som är den fullständiga kroppen i galaxen. Inte människokroppen. Däggdjuren utgör celler i Jordens kropp. Människorna utgör Jordens hjärnbark. Telepatisk kommunikation mellan nervsystemen finns på liknande sätt som trådlös radiokommunikation fungerar. Det är antagligen inte elekromagnetiska vågor. Kanske är det liknande eller samma vågtyp som förmedlar gravitation. Människor ingår i samma typ av nätverk på jordytan som neuroner ingår i i våra individuella hjärnors hjärnbark. Människosonen är, som du påpekar, ett urkristet begrepp. Gaiahypotesen är något liknande. Kapitalismen och dess räntedrivna tillväxt, har varit bra på att åstadkomma en befolkningsexplosion, men nu måste den brytas av. Den expansiva tillverkningstiden måste plana ut och ersättas med en tid då vi bara underhåller allt och bara finns. Kontakten med Jorden, Gaia, Människosonen eller vad man väljer att kalla det, kan bara nås inåt. Himmelriket, som är helhetens tillstånd och splittringens motsats, finns inom oss. Bara där kan det verkligt värdefulla upptäckas. Dock står rädslor och skamkänslor i vägen. Rädsla för skam, smärta och övergivenhet är Livets största problem. Detta är min existentiella grund om vilken jag inte kan diskutera. Bara vittna. Jag skulle önska att våra politiker ibland vittnade om sina existentiella grunder.// slut citat av Dag.---------------- Svar av Bizon mej Ja Dag, intressanta erfarenheter du gärna får vittna mer om - och som sagt då du nu utvecklat begreppet "människosonen" lite så kan det tänkas att våra respektive erfarenheter inte är så olika - dock är jag mer direkt inne på att vi som varelser och delaktiga i livsprocessen på Jorden av nödvändighet måste göra oss av med ALL religiös dogmatik då det mesta av det slaget snarare av just rädsla fjärmat och utestängt människan från livets verkliga kärna framför allt därför att människan som art är ett flockdjur som finner större trygghet i flertalet än i sanningen. Att de flesta religiösa strömningar genom folkhavet är orsakade av enskilda individers och klaners maktambitioner gör ju inte saken bättre även om förklaringen är fullt begriplig just på grund av individens enskilt svaga kroppskonstitution.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?