Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Lasse, härligt att du nämner Pierre Teilhard de Chardins fantastiska bok. Jag blir alldeles glad. Visst har jag läst den! Du är den första jag träffar på som nämner Chardin. Det var för minst tjugofem år sedan som jag via Peter Russel och hans "En uppvaknande värld" gled vidare till "Fenomenet Människan", vilken jag dessutom passar på att beställa. Omgående. Rör man ihop urkristendom och gnostiska tankegångar med lika delar Russel och Chardin samt varvar detta med stora portioner relationsteori och anknytningspsykologi mm i psykologiväg, så har man nog 90 av den existentiella form i vilken jag finns. Problemet med Sanning är att den gör så förbannat ont och att man måste stå kvar tills att allt värker igenom. Kommersen lär att vi aldrig behöver lida. Köp tröst, köp smärtstillande och ångestdämpande. Längs den vägen finns bara omognad. Det gör ont att mogna. Många är mycket rädda för den smärtan. De blir fast i ett slags likstelhet.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?