Valt inlägg:
Att sova är en gåva - som de gamle brukar säja. En av mina barns mammor förvånade sej över att jag slumrat till en stund direkt på köksgolvet, och dessutom någorlunda snabbt kom på benen. Ja man kan förvånas över mycket, men har man som jag sovit på gamla kartonger i rivningshus och under en presenning på en betongtrapp mitt i vintern på Slussen så är ett köksgolv helt komfortabelt - gränsen för min sovförmåga nåddes då jag blev akterseglad på Mallorca - vi hade lastat potatis och lossat den i hamnen på "svenskön" och sedan glada i hågen gjort "stan" - måste ju bese det ställe som kreti och pleti så flitigt besökte, men när det var gjort så såg vi bara akterlanternan på skutan som försvann ut i havsnatten. - Vi, mina två skeppskamrater den ene min finske bror och den andre en grabb från tyskland kände oss en aning övergivna då vi instinktivt sökte oss till det båten lämnat efter sej- Där låg några hundra ton potatis under heltäckande presenningar vilket i någon mån kunde skydda oss från Medelhavets decemberkyla. Vi åstadkom en grotta i potatisberget med tre britsar bestående av två potatissäckar per man. Efter två minuter sov mina polare, men inte jag. Efter en halvtimme gav jag upp mina försök att hitta en bekväm ställning på potatisknöglet. Snarkningarna från mina kompisar försäkrade mej om att jag inte skulle ha några svårigheter att återfinna vår potatisgrotta. Jag behövde inte gå så långt innan jag fann ett slott för natten - ett logement bestående av en två gånger två gånger två meter stor trälåda fylld med träull. Jag provlåg den omedelbart och höll på att somna direkt så gossigt var det, men så manade mej min omtanke om mina olycksbröder - med viss ovilja lät dom sej väckas och lovade mej en omgång om det jag hittat inte var bättre än det vi redan hade - den omgången uteblev kan jag ju säga för ganska omgående sedan vi rullat in oss i träullen så sov vi allihop. Apropå omgång - det var något som vi ganska så generöst delade med oss av närhelst vi hade tråkigt - lite kroppskontakt mår man ju som bekant ganska bra av :-
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?