Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#1 Lars, tack för att du bemöter mig i sak. De rika jag föreställer mig har inte månadslön. Det gäller ett fåtal ofattbart förmögna som genom sina rikedomar kan direkt styra utvecklingen på global nivå. Ett exempel på totalt människoförakt är att spekulera i matbrist genom att köpa upp spannmål och vänta in svält innan det erbjuds marknaden till mångdubbelt högre pris än det skulle ha utan bristen. När andra börjar odla på grund av högre priser, så släpper man ut lagren och dödar marknaden för de nystartade. #2 2009-06-19 Mer än en miljard människor lider av hunger. En sjättedel av mänskligheten är kroniskt undernärd – fler än någonsin tidigare. enl FAO http://www.faonorden.se/start.asp?sida11539 Det finns mycket gott att säga om Hans Roslin, men jag delar inte hans positiva syn på den ekonomiska utvecklingen i världen. Bl.a. kommer kampen om oljan att kunna få förökande konsekvenser för flera miljarder människor om den starkes rätt får att råda. Jag tror att förmögenhetstillväxten hos den extremrika i världen är exponentiell och att vi är inne i en nära nog lodrät fas.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?