Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Dag #22 - en intressant syn på "det hela" du delar med dej av - till viss del delar jag din tanke - dock inte den snäva kristna aspekten då den för mej mest framstår som en konstruktion som varit och är till mer skada än nytta för människan. Orsaken till den framgång judendom, kristendom och islam har i den här delen av världen som jag ser det är erkännandet av herre/slav förhållandet det vill säja klassamhället, med andra ord dessa religioner gynnar samhällets makthavare och missgynnar den som intet har - allmosan är i det fallet en del av det konserverande försvaret för det förtryck som möjliggör skillnaden mellan hög och låg. Nu tror jag inte att det i sak skulle ha varit så stor skillnad om den semitiska religionen inte hade utvecklats till kristendom och islam - de flesta religioner samverkar med människans flockmentalitet då dom vuxit fram ur vår natur och dess behov av hävdande av revir och underkastelse av den statusbaserade ordning vi vanligen upplever som det sakernas tillstånd representerat av de flesta mänskliga relationer - det kan knappast förvåna att människan konstruerar sina religioner efter sina egna behov - nyckeln till makthavarnas bifall av kristendomen var orden "ge konungen vad som konungen tillhör". Begrepp som "Man är mans like" befrämjar inte hierarkier. Du tar upp "Djävulsk" som betydelsebegreppet "splittrad" - vore inte "utstött" ett bättre beskrivande ord med tanke på den bibliska historien?

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?