Valt inlägg:
Kanske förlorade vi känslan av att vara ett med Jorden när vi slutade vara jakt- och samlarfolk. Det är en gissning att den som rör sig över stora ytor utan känsla av att äga dem har en annan öppenhet än den som försvarar en ägd och avgränsad yta mot angripare. Gud är ett ord. Känslan av att vara ett med allt går inte att sätta ord på. För mig är Gud inte en person. Men om jag ber blir det ett jag och ett du i alla fall. Gud är bortom ond och god så som vi vanligen ser dessa begrepp. För att kunna uppleva Gud som Jahve d.v.s. som ett rent vara, ren existens får det inte finnas stora områden av övergivenhet och rädsla längst in i själen. Om de ändå finns där så måste allt det smärtfyllda och skräckslagna inom en upplevas fullt ut innan mötet med det rena varat är möjligt. Den väg man blir tvungen att ta kan kallas Via Dolorosa - Smärtornas Väg. Kanske finner man då sig egen korsfästelse och inser att Jesus, som inte heller är en person, är vägen och inte målet. Målet är att bli hel. Helig betyder hel. Djävulsk betyder splittrad. Allt handlar om att sluta vara splittrad och bli alltmer hel.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?