Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Janne, jag vet inte om det är buddhism. Jag tror att Jorden bildades tillsammans med Solen och övriga planeter ur ett interstellärt moln för ca 5 miljarder år sedan. Jag tror att ingenting har tillförts detta system sedan dess. Alltså tror jag att allt som finns nu har evolverat fram med tidens gång och alltså funnits som inneboende möjlighet hela tiden. Liv och evolutionskraft är synonyma för mig. Huruvida stenar kan uppfatta individualitet kan jag inte svara på. Men de kanske är levande på liknande sätt som en människas naglar. I helheten Människa ingår även naglar även om dessa inte uppfattar sig som individer. Likaväl som jag ser alla min kropps celler som enskilda får de bara mening när vi tillsammans bildar en helhet. Lika ser jag Jorden. Alla växter, djur, människor, mineraler,luftmolekyler etc utgör en enhet. Människans mening definieras utifrån den helhet som är Jorden. Det stora värdet återfinns inte på individnivå. Jag tror också att begreppet Människosonen handlar om en egenskap som uppstår genom en undermedveten samverkan mellan alla människor och tillsammans med Jorden. Det liknar det sätt som nervcellerna i hjärnan samverkar. Medvetandet finns på en nivå som inte går att härleda till enstaka celler. Vi ingår alltså som celler i ett planetärt medvetande som vi kan komma i kontakt med genom att bara vara. Så fort vi försöker göra något med ett eget mål förlorar vi kontakten. Ordet Jesus betyder Jahve frälser. Jahve betyder Den som är eller varat. Alltså Jesus räddningen finns i varat. From me to we to be.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?