Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Lars, jag har läst din artikel om latinamerika. Av den förstår jag att du intresserat dig en hel del för förhållandena där. Tyvärr är jag inte i närheten av den kunskap som behövs för en konstruktiv debatt med dig i detta ämne. Jag tror att länderna där är lika stulna som i norra Amerika. Du vet redan att jag ser USA som en korporativ diktatur där man väljer en ny sprattelgubbe vart fjärde år. Han påstås företräda folket, men är en vaxklump i händerna på storfinansen. Att en kontinent med så fantastiska möjligheter kunde misslyckas så kapitalt säger en del om vilket urval människor det är som genom årens lopp tagit sin tillflykt dit. Att USA störtade en demokrati när man låg bakom kuppen i Chile tror jag på. Att Milton Friedman fick chansen att testa sina, i min tankevärld helsjuka, ekonomiska idéer tror jag ledde till ett elände för folkflertalet. För övrigt samma idéer som hela USA tycks lida av. Jag har ledsnat på en realpolitik som justerar detaljer. Mina tankar bygger på att jag ser Jorden som en levande varelse. Jorden är inget vi människor har. Vi ÄR Jorden tillsammans med allt annat levande. OBS att detta är en tro. Andra tror på en Gud där ute någonstans som skapat det vi får nyttja och förvalta. Så tror inte jag. Gud är för mig den verksamma evolutiva kraft i allting, som vill utveckling till ett mål jag inte ens kan föreställa mig. Från att HA till att VARA är processen som måste genomlidas. Dessutom förnekar jag bestämt att det finns något som kan kallas FRI vilja. Att en individ skulle kunna fatta beslut där alla hennes impulser samtidigt skulle stå under rationell tankekontroll är en helt orimlig tanke för mig. Olika stark vilja har vi absolut. Den upplevs som fri. Men friheten är en ren illusion. Viljan, i förhållande till Gud, är trälbunden, skrev Martin Luther. Och så känner jag det också. Vi styrs av krafter som vi i grunden inte har den minsta koll på. Därför finns varken skuld som kan straffas eller anledning till särskild belöning. Som du ser Lars, är jag alldeles förtappad. Vi hamnar ohjälpligt på var sin sida. Och jag har så smått vant mig vid din personangrepp på mig. Uteblir de kommer jag att ta det som en varningsklocka. Allt har sitt värde. Och alla styrs av hemliga krafter. Livet är ett mysterium lång bortom ordens och tankens domäner.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?