Valt inlägg:
Hej Lennart! Tankvärd artikel. Rebell betyder åter krig, om jag förstått det rätt. Och jag krigade mycket som ung och känner tydligt hur stridslusten kommer åter på äldre dar. Som med gubbarna vid Molins fontän. Jag känner också att prylar blir allt mindre viktiga. Och att ägandet är livets värsta fiende. Jorden är inte något vi har, utan något vi är. En levande organism där människor ingår på samma sätt som allting annat.
Erobwen har intressanta tankar på sin blogg. Ett visst enskilt ägande kan vi ha men inte till naturresurserna. Dom ska var och en ha del i redan genom att vara född. Och det ska inte gå att sälja sin del, utan den följer med genom livet och upphör med döden. Jag vill kalla denna del för inkomsträtt. En månatlig inkomst lika för alla på hela Jorden, som ej får överlåtas på någon annan. Industri och annat som vill bruka naturresurser får betala för ex.v.nyttjanderätt och brytningsrätt. På så vis finansieras inkomsträtten. Att kämpa för detta och dessutom för att det bara skall vara en nationalbank som har hand om allt penningskapande i landet, är ganska rebelliskt tycker jag. Glad Påsk till alla.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?