Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Det du beskriver Pia är ett bra exempel på just det jag menar: tydlighet och struktur. Barnen/ungdomarna vet exakt hur det ska fungera och då är det mycket lättare för en individ med AS eller annan NPF att vara lugn. Detta gäller naturligtvis även barn utan funktionshinder, det finns ju ett visst syfte med de vuxnas gränssättning. Speciellt bra är detta för just för personer med AS eller högfungerande autism/autismliknande störningar eftersom de utan tydliga regler ofta inte vet hur de ska göra och kan känna sig mer eller mindre vilse i omgivningen. Gunilla Gerland beskriver ju i en av sina böcker hur hon inte hittade till toaletten i skolan och om jag kommer ihåg rätt följde hon alltid efter någon på väg dit och tillbaka till klassrummet. Hon har dessutom prosopagnosia, dvs svårighet att känna igen ansikten, jag kan inte ens föreställa mig hur hon måste ha kännt. Just AS individen är ju ofta mycket intelligent, fast IQ profilen är ojämn men med att hitta deras starka sidor kan de fungera i samhället hur bra som helst. Om de sedan inte får göra det, jobba med det de kan, orsakar naturligtvis att personen mår mycket dåligt. Jag har själv varit med om och slagit mitt huvud i väggen gång på gång när jag har försökt tala om för olika instanser att en person som har AS och är högintelligent faktiskt är kapabel att jobba med annat än att kratta kommunens gräsmattor eller måla kommunens parkbänkar, detta utan att ens få lön.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?