Valt inlägg:
Nej, jag menar inte att du är fördomsfull, men att det är viktigt att hålla koll på begreppen. Jag förstår vad du är ute efter och har gjort liknande iakttagelser, men främst när det gäller ADHD. Ritalina, concerta och liknande mediciner är veritabla livräddare, visst, men jag ville bara peka på att kopplingen till asperger var en anning slapp.
Jo, jag vet att Gerland har skrivit om det där om terapi, och det är en vanligt förekommande idé men jag håller inte med om slutsatserna man drar. Asperger är inget man behöver eller kan behandla med insiktsterapi, men åtminstone högfungerande aspergare kan mycket väl ha nytta av till exempel psykodynamisk psykoterapi. Jag tycker personligen att freudianismen är fånig, men det är en annan sak.
Kognitiva behandlingsmetoder och de teorier som ligger till grund för dem är inne just nu. De har sina fördelar. Men det gäller att förstå det som sägs i dessa frågor också ur ett ideologisk perspektiv. Och framförallt inte kasta ut barnet med barnvattnet.
Jag är väldigt tveksam till att blanda samman AS och ADHD och andra uppmärksamhetsstörningar. I många fall är det omöjligt att skilja mellan vad som orsakar koncentrationssvårigheterna, om personer har både AS och ADHD eller om allt beror på AS. Jag tror, utan direkt empiri i bagaget, att man slänger på en ADHD-diagnos utanpå aspergern lite för ofta och att det egentligen vore bättre att vara striktare med detta.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?