Valt inlägg:
Jag tror att jag har uttryckt mig lite luddigt här; det finns ingen undersökning som säger att 60 av alla som sitter i landets fängelser har AS utan att 60 har någon typ av NPF, dvs oftare ADHD/ADD, Damp eller annat. Och jag vill påpeka att jag är mycket medveten att en person med AS oftast är lugn och du kan ofta inte ens se att han/hon har något "syndrom" då de har lärt sig kompensera den bristande sociala förmågan som inte handlar om empatilöshet, med att lära sig strategier utantill.
Men om en person har både AS och ADHD blir situationen direkt lite mer komplicerad och även om jag inte ens nämnde Ritalina har jag sett hur denna medicinering fungerar.
Vad gäller användningen av psykodynamisk/psykoanalytisk terapi kan jag hänvisa till t ex Gunilla Gerland som har skrivit om detta.
Hon har ju AS. Jag känner flera personer med AS personligen och kan garantera att jag inte är fördömsfull mot dessa individer som ofta får kämpa hårt för att klara sig eftersom samhället vägrar anpassa sig till deras behov.
Om jag hade några negativa fördomar skulle jag väl inte orkat jobba med den här gruppen, som lärare, samtalsstöd och handledrare under så många år som jag har gjort.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?