Valt inlägg:
Det är visserligen så att NPF neuropsykiatriska funktionshinder är vanliga bland kriminella och missbrukare, men det gäller att hålla tungan rätt i munnen när man talar om AS Aspergers syndrom och sociala problem.
När jag arbetade som behandlingsassistent på ett ungdomshem var det visserligen vanligt att ungdomarna hade medicin mot ADHD och att de hade andra liknande problem, men uppgiften att 60 av de som sitter på fängelse skulle ha ett neuropsykiatriskt funktionshinder är inte liktydigt med att de har AS. Den slutsatsen är märklig och fördomsfull.
Jag har inte läst undersökningen och kan inte bedöma dess kvalitet, men jag ställer mig väldigt frågande till om det verkligen skulle vara frågan om asperger. Att AS skulle kunna vara en riskfaktor i dessa sammanhang kan jag hålla med om, men det gäller att minnas att aspergare utgör ungefär 0,5 av befolkningen. Jag tror inte ens att det är möjligt att få tag på tillräckligt många för att fylla upp ens en bråkdel av de där 60 procenten.
Att aspergare skulle fara illa av insiktsterapi, i synnerhet psykodynamisk teori, är en myt i sig, som bygger på bristande kunskap.
Visst. AS som sådant går inte att bota eller behandla. De eventuella besvär som aspergern är ingenting för terapisoffan, där är det bäst med handfast träning, medicin och hjälpmedel. Men en aspergare är till största del en vanlig människa, med vanligt känsloliv och behov. Det är väldigt viktigt att man inte ger sig på aspergares "aspighet" som om den vore orsakad av barndomstrauman, symptom på borderline eller narcissistiska störningar, osm man ofta har gjort, självklart kan en aspergares känslomässiga problem och destruktiva tankar behandlas med den terapiform som passar individen bäst, oavsett vilken psykologisk teori som för tillfället är mest inne.
Jag förstår att du vill väl, men gör inte aspergare till en annan sort. Och blanda för guds skull inte ihop asperger med ADHD, tourettes och dyslexi. Även om olika diagnoser ofta samexisterar så är de olika fenomen, med olika symptom och behandlingsbehov.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?