Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Tack George, och det är verkligen inte ofta att jag får Lars att hålla med mig om något. Sedan är inte huvudpoängen att media domineras av högern, utan att pressen inte gör sitt jobb medan subjektiv analys dominerar. Skitsamma vilken sida, vänster eller höger, har övertag. Det saknas balans och folk blir trött på polariseringen så de väljer sida och blir dogmatiska istället - eller korkade. Vad gäller lösningar så har Mike Nichols och Robert McChesney i USA skissat på en modern idé om presstöd - en radikal idé i USA men så pass underskattat här i Sverige att högern helst vill avskaffa det. LO sägs vara i färd med att lansera en vänstervarient till Newsmill, men jag har inga större förhoppningar om det. Det kommer säkert att vara lika obalanserat. Vad som behövs är en satsning på gammaldags, objektiv rapportering och grävande journalistik. Men vem vill betala för det? Och hur kommer det att konkurrera mot tunnelbanatidningar? Själv nöjer jag mig med att upplysa elever om traditionell medias förestående död, lär de vara kritiska mediekonsumenter och hur de kan bidra själva - via webb 2.0 - till ett bättre informationsklimat.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?