Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Vilken oerhört knepig fråga detta är. Idag är samlag mellan helsyskon förbjudet. Men inte sex på annat sätt. Alltså finns inget förbud för t.ex. analsex eller oralsex mellan syskon. Utan att jag har läst förarbeten till lagstiftningen i Brottsbalken så gissar jag att lagstiftaren huvudsakligen har tänkt på faran degenerering/inavel. Om säkra preventivmedel används eller man är steril av något skäl, då kan inte jag se varför vaginalt samlag mellan helsyskon skall vara olagligt medan analt samlag är lagligt. Mellan halvsyskon finns inga förbud alls. Och inte mellan helbröder eller helsystrar. En aspekt som kan tala för att förbjuda all sorts sex mellan syskon är att det kan finnas mycket osunda maktförhållanden sedan tiden i föräldrahemmet. Den svaga parten kan vara utnyttjad och bör därför skyddas av lagen. Men om det är så att de myndiga helsyskonen är helt jämbördiga och inget som helst tvång finns med i bilden och det garanteras att barn inte blir följden, då är jag för att vuxna människor själva bestämmer över sina kroppar.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?