Valt inlägg:
Att domstolar orätt kan tänkas ta parti för en sida i en vårdnadstvist är fel. Att det oftast är modern som blir den som domstolen då tar ställning för är ännu mera fel. Här återstår en hel del att göra för att skapa rättvisa beslut som gynnar såväl föräldrar som barn.
Med detta skrivet så tycker jag ändå att ett barn SKA ha rätt att själv bestämma hur de vill förhålla sig till sina föräldrar, speciellt när det uppnått en viss mognad. Domstolen brukar här oftast sätta en tolvårsgräns som ett bevis på mognad, men även andra faktorer vägs in.
Artikelförfattarens falska påstående om att "normala" barn ALLTID vill träffa sina föräldrar får mig att kräkas. De flesta barn kan välja om deras föräldrar är skit och inget de vill ha att göra med. Barnets beslut kan då gälla både fadern och modern och är något som borde accepteras om det klart framgår att det är barnets eget val. Hur som helst växer ju barn upp och kommer för eller senare att kunna göra ett val som detta.
Artikelförfattarens syn på barn som en okränkbar del av sina föräldrar får mig att vilja osäkra min pistol. Detsamma gäller tankegångarna om att FÖRÄLDRAR vet bäst när det gäller vad DERAS avkomma ska tycka.
Snälla makthavare: låt barn få lov att vara INDIVIDER med en egen fri vilja! Och acceptera att de ibland vill välja bort ena föräldern! Ett sådant val är jättesvårt för barnet och ett bevis på att den förälder som valts bort är en stor påfrestning för barnet som det inte bör behöva bära på sina axlar. Om inte annat kan barnets vilja att välja bort en förälder få vissa föräldrar att tänka efter vad det är hos dem som gör att barnet inte vill ha med dem att göra. Detta gäller dock nog endast vissa föräldrar, vilket artikelförfattaren är ett bevis på.
Tomasz Striner
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?