Valt inlägg:
På svenska kallas kvinnan för kvinna – betyder det att den svenska kulturen faller utanför den könsmaktsordning du beskriver som beror på det språkliga förtryck och underordnade personuppfattningen vilken har en grund i de engelska språket? -------------- Personligen tror jag att engelskan inte ens var påtänkt då den könsvärdesordningen tillkom.------------ Det ligger otvivelaktigt mycket i det du tar upp vad gäller språkets betydelse, inte bara för relationen mellan man och kvinna utan för människans generella uppfattning om sej själv. Man kan notera att det råder en viss skillnad, men inte direkt avgörande mellan olika religiöst betingade kulturer. Det "maktriarkala" har alltid varit överordnat både det patriarkala och det matriarkala vilket jag uppfattar som att överlevnaden går före könssegregativ samhällsordning.------------- Refererande till din inledande lilla berättelse och då insatt i en judiskt/kristet/muslimsk gudshierarkisk världs och könsuppfattning kan betydelsen av den första människans namn vara värd att notera – med reservation för stavning och annat kan namnet Adam – Aham i grunden bära betydelsen "Jag är" och i det fallet är en beskrivning på när den första människan upplevde sej som skiljd och språkligt annorlunda än den övriga skapelsen – jag påstår att grundbegreppet för upplevelsen av att vara betecknat med mänsklighetens första namn enligt denna tradition inte har en könssegregerande funktion utan den uppfattningen kan bäras av vilken könsrepresentant som helst – den senare könsmaktsordning som vi i dag känner som den patriarkala har sannolikt uppkommit senare genom konkurrens om livsrum mellan olika arter och människan. Även mellan människor då olika mänskliga flockar stridit om samma områden redan i tidernas begynnelse. Mannens större muskelmassa har lämpat sej bättre för både anfall och försvar – kvinnan som bröstbärare har lämpat sej bäst för amning och att föra avkomman i säkerhet. Detta är troligen grunden till den ordning som fortfarande råder och som tyvärr är till mer skada än nytta för all oavsett kön. ------------ Detta var bara några spontana reflektioner på första delen, ska ta en titt på tvåan när jag får tid...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?