Valt inlägg:
För det första har jag aldrig nämnt Carles Simonyi, det är din tolkning. Sedan är det självklart att många människor blir rika "för egen maskin". Bil Gates är väl till exempel ett bra exempel på detta. Men det är två saker jag vill belysa:
1 Eftersom vi idag lever i ett samhälle där alla människor inte får en chans, så är dessa miljardärers bedrift mindre imponerande än det hade varit annars. Bill Gates hade vad jag förstår rika föräldrar, och kanske fanns det någon lika skicklig som aldrig fick chansen. Tack vare att dagens system är orättvist så kommer vi aldrig att veta detta. Det som hade varit mest rättvist vore en medborgarlön baserad på jordens naturresurser. Då skulle alla få ett startkapital.
2 För det första visar mitt exempel på att inte alla miljardärer är särskilt empatiska gentemot de svaga.
Sedan om du frågar mig om våra politiker så anser jag absolut att de har för mycket makt! Demokratin vi har idag är bara ett spel för gallerierna, och om man tog seriöst på demokratin skulle varje person kunna rösta själv i riksdagen när intresse att göra så föreligger.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?