Valt inlägg:
#4 & 5: Ja, ja får nog ge er rätt på den punkten. Det finns en norsk etnolog som har skrivit en avhandling om den saken. Han kallar stadsbornas beteende att man inte tittar folk i ögonen på stan, att man inte hälsar på folk i tunnelbanan, att man inte är intresserad av vad grannarna sysslar med osv för "respektfull ignorans" eller något i den stilen.
Hur som helst; han menar att människor på stan varje dag stöter på tusentals andra människor. Skulle de visa varje människa lika stor uppmärksamhet skulle de aldrig få någonting annat gjort. Dessutom skulle mängder av konflikter uppstå. Så stadsbor har utvecklat ett filter; man noterar den andra människan genom att stiga åt sidan på trottoaren eller hjälpa denne med barnvagnen på bussen, men man vill inte veta namnet på personen i fråga eller lära känna honom/henne djupare.
På landet där mina föräldrar bor vet alla allt om alla, pratar om andra och lägger sig i deras affärer. Jag har aldrig under min tid i stan upplevt så mycket grannfejder, skitsnack och konflikter som man kan göra mellan några få gårdar på landsbygden.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?