Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Utforskaren: Det finns ingen som har sagt att det inte finns skillnad mellan olika folkgrupper. Svenskarna är till exempel bäst i världen på att skiljas, om man för säkerhets skull ska ta ett exempel som gäller min egen grupp. Problemet är bara att varje folkgrupp samtidigt består av individer, där det vore fel att döma en individ för vad deras grupp har gjort. Så därför bör man nog vara lite försiktig när man talar i termer av att "angripa" grupper, eftersom det lätt kan feltolkas. Man kan liksom inte anklaga alla svenskar kollektivt för "dålig trofasthet", lika lite som man kan anklaga någon annan grupp kollektivt. För det är väl emot all sans och reson, att bestraffa en person för vad en annan person har gjort? När någon väl har blivit medborgare, så kan man inget annat göra än att betrakta alla som individer och försöka göra det bästa utifrån det. Sedan kan man såklart diskutera vilken grad av invandring som är lämplig. Men visst, jag håller med dig om att man inte heller kan vara för flack emot kulturella drag som går direkt emot rådande normer och lagstiftning. Om någon till exempel könsstympar, hedersmördar, skapar könssegregerade bad eller vad det nu må vara, så tycker jag inte att domaren bör ta hänsyn till någon kultur. Om det är detta du menar med "angripa" så kan det väl vara okej, så länge som alla är lika inför lagen. Jag tycker inte heller att det är så bra att det skapas segregerade enklaver av olika folkgrupper vilket börjar ske i olika städer idag. Att det till exempel finns skolor där svensktalande är i minoritet. Men att lösa den typen av problem är inte något som låter sig göras så lätt politiskt. Man kan till exempel inte förbjuda svenskar från att skilja sig, och lika lite kan man förbjuda människor att flytta dit de vill. Den individuella sfären måste förbli en privatsak! Och om du behöver något att rikta din ilska emot, så föreslår jag att det finns bättre måltavlor, till exempel dagens banksystem som skapar pengar ur tomma intet, och sedan kräver ränta från samhället på dessa pengar i ren utsugning se t.ex. "Web of Debt", eller filmen "Money as Debt". Eller ett marknadsliberalt system där vissa människor har allt, och andra nästan ingenting. Eller som vi var inne på från början, det politiska systemet. Jag tror nämligen att om samhället som helhet mådde bättre, så skulle inte irritationen mellan olika folkgrupper bli lika stor. Jag är ganska säker på att många som likt dig är irriterade på andra folkgrupper, även har råkat ut för andra mindre trevliga saker i ditt liv, kanske arbetslöshet eller hot om arbeslöshet. Dåliga arbetsförhållanden eller något annat. Jag tror att om man löste dessa problem så skulle vårt tålamod vara större vad det gäller att ta hand om kulturella frågor. Min fru har dessutom icke-europeiskt ursprung, och är rent tekniskt sett "invandrare". Så jag hoppas att hon blir bedömd för den hon är, och inte för den grupp hon tillhör. Sedan kan man självklart inte hindra att folk har vissa fördomar, det är bara mänskligt. Men dessa bör man helst bara hålla för sig själv i största möjliga mån! :-

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?