Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Tack för de kloka orden Jocke - sedan handlar det som så ofta annars om att vara disciplinerad nog att avstå då man insett att något engagemang inte leder någon vart. Apropå skolan och det jag beskrev i inlägg #119 om ungar som i fråga om intellektuell skärpa och rättsmedvetande ibland vida överstiger "vuxna" pedagogers så ringde just nyss en av mina gamla barndomsvänner. När man talar om trollen så står dom i farstun sägs det, men gäller tydligen även då man tänker på dom. Både han och hans ungar har brottats med samma problem - dom kunde redan för mycket då skolan började vilket fick de lärare som inte uppskattade ungars kunskap och verkliga vetgirighet och framför allt inte deras förmåga att tänka själva och dra självständiga slutsatser att resa borst. N dyker det upp en och annan sådan unge som "jantelagen" fortfarande gör allt för att näpsa. Man talar ibland i sådana sammanhang om att elitskolor skulle vara en lösning, men det är jag personligen tveksam till - dels därför att om lärarmetodiken inbegrep även de skiftande utvecklingsnivåerna hos ungarna och att integrera dessa i övrigt kunskapssökande så skulle det även stimulera andra ungars växt. Sedan finns det en stor risk med allt elittänkande - det bildas lätt farlig skråmentalitet som kanske inte i första hand styrs av barnets verkliga egenskaper utan mer av familjens tidigare studievana och ekonomiska förutsättningar. Redan där är det inte särskilt chyst som det är i dag - ungar från rikare familjer kan studera utan att bekymra sej om studiestöd och återbetalningskrav av studielån vilket inte ungar från mindre bemedlade klasser kan - det i sin tur gör att dom många gånger tvingas avbryta studierna eller att dubbelarbeta. Någon rättvisa existerar ju inte det är väl alla helt överens om, men att många studiebegåvningar och till och med humanistiskt insiktsfulla ungar dribblas bort i skolans hierarkier tror jag inte man i allmänhet är så medveten om. Inte heller om konsekvensen för de barn som sorteras ut därför att dom är för begåvade för den skola som erbjuds – och i det faller spelar det mindre roll om det är privat eller kommunal skola, men mer om barnets familj har ekonomi och inflytande i samhället i övrigt...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?