Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#67&68 Lars! Aha, det är där du har varit, i Sydamerika. Ser fram emot att läsa om det här. Du ger min artikel betyget "rejäl skit". Jag känner mig dock rätt säker på min sak, att ingjutande av självkänsla är skolans viktigaste uppgift. Självklart är den operativa ryggraden i skolan, om man kan kalla den för det, att utbilda eleverna. Men helt ärligt tycker jag det är lite för självklart för att diskutera. Det är inte heller svårt att med tid, läromedel och kompetens utföra det uppdraget. Barn har ju faktiskt skolan som heltidssysselsättning från sexårsåldern till femton-sexton, ofta nitton. Det är snarast så självklart att det är rimligt att skolan har ett annat övergripande,svårare mål med sin verksamhet, som i sin tur syftar till att optimera varje individs förutsättningar i livet, så långt det går under skolåren. Vi pratar ju om en extremt väsentlig del av en människas liv, då man omformas från barn till vuxen. Du tycker att eleverna i skolan ska förberedas på den hårda verkligheten i vuxenlivet. Min uppfattning, efter 50 år, 30 års arbete i ganska skiftande företag och tre egena barn som snart alla har gått klart grundskolan, är att miljön i skolan är väsentligt hårdare än på arbetsmarknaden. Visst, det kan vara lite tufft att få ett jobb, men då möter du i praktiken nästan aldrig dina konkurrenter face to face. När du väl har fått ett jobb är det rena skyddade verkstaden. Om du bara sköter ditt jobb hyfsat kan du vara rätt säker på att behålla det och ev jämförelser mellan anställda görs nästa aldrig öppet. Det sker bara i rena säljorganisationer, mig veterligen. I skolan däremot är det stentufft. Alla förväntas lära sig samma sak på samma tid. Ett helt orimligt krav eftersom alla har olika intellektuella förutsättningar och olika förutsättningar baserat på mognad och t ex hemförhållanden. Sticker man ut på ett negativt sätt blir man i praktiken utpekad som dum, vilket självklart ger dålig självkänsla och därmed förlorad inspiration att lära.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?