Valt inlägg:
Adam C – Jag utgår från ditt goda syfte, men har lite funderingar kring din artikel. // Du säger att det är viktigt att goda svenska samhällsnormer, som jämställdhet, likhet inför lagen och tolerans, framhävs och där kan jag inte annat än hålla med – men sedan säger du att tillhörigheten till en god svenskhet måste föras fram som ett värdefullt projekt – och det uttalandet får mej att höja på ögonbrynen – menar du att det du kallar för svenskhet på något avgörande sätt skulle skilja sej från FN:s deklaration om de mänskliga rätt och skyldigheter som då den kom till undertecknades av 48 stater – nu erkänd av betydligt fler ? Jag har en känsla av att grundformen för en jordisk mänsklig gemenskap gott kan sluta upp bakom denna deklaration utan att framhäva dessa rimliga grundprinciper som någon nationell yttring. Etnisk och kulturell särart som inte bryter mot dessa principer ska självklart ha fritt spelrum var som helst på jorden. -------- Du säger att segregationen i Sverige har gått för långt. Den ekonomiska och fysiska segregationen är det första ledet. - Ja där håller jag med dej fullständigt, och att "utanförskap inte är reserverat för personer med utländsk härkomst. Alltför ofta glöms klass, både kulturell och ekonomisk bort" - Ja klassamhället är fortfarande en mycket stor antitrivselfaktor då det gynnar vissa grupper oförtjänt och missgynnar andra just på grund av kön, ekonomi, etnicitet, social ställning osv. egentligen alla i varierande grad brott mot FN:deklarationen – betecknande var det Jugoslavien, Polen, Saudiarabien, Sovjetunionen, Sydafrika, Tjeckoslovakien, Ukraina och Vitryssland som då röstade blankt och därmed kan sägas pekade ut en del av problematiken – alltså samhälleliga hierarkiers motstånd mot att förlora sina privilegier och makt. --------- Sedan menar du att förbjuda burkor och uppröras över människors privata värderingar inte hjälper oss att hitta en viktig medborgerlig gemenskap... – Nej det kan du ha rätt i om du inte kombinerar motståndet mot symboler för könsförtryck och jämställdhet med upplysning, rimlig genomtänkt rättspraxis och internationellt vedertagna samhälleliga principer. Svenskhet, Ryskhet och Amerikanskhet om det nu finns något sådant bör lämnas att odlas av respektive etnicitet och kultur såvida denna inte strider mot t.ex. FN:deklarationen. Burkafrågan som du tar upp, dvs. rätten att öppet bära religiösa, etniska, könsspecifika och politiska symboler har i viss mån med yttrandefrihet att göra och den är viktig – men vissa av dessa symboler och uttryck är förtryckande eller/och diskriminerande, sprider ringaktning mot varierande könstillhörigheter, kan vara socialt oacceptabelt, ohygieniskt och utgöra en säkerhetsrisk och i dessa fall måste en rimlig bedömning kunna göras från situation till annan – jag tillexempel skulle inte vilja ha en burka eller nikabförsedd förskolelärare på vårt dagis – inte heller någon som genom klädsel eller andra symboler sprider religiös propaganda av typ krucifix och liknande – och absolut inte heller verbalt propagera för diverse politiska ideologier. Sånt bör få vänta tills ungarna är mogna nog att kunna resonera kring sånna frågor – alltså det finns gränser, det handlar bara om att komma överens om dom.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?