Valt inlägg:
Till Patrik: Det handlar inte om att hitta fuskare eller inte, utan om att sänka utgifterna för försäkringen och man gör det vilket pris som helst. Om regeringen inte tror på sina egna siffror vilket de naturligtvis gör och ser sig tvungna att skriva om lagen för att uppnå målet så är det illa ställt med moralen. Genom åtgärder som dessa är det ingen som får dräglig hjälp om man blir långtidssjukskriven. Vi får inte glömma VARFÖR sjukförsäkringen uppstod. Att den skulle urholkas för att några få procent skulle missbruka den är bara nonsens och manipulativ propaganda som en del köper.
Då det gäller att arbetsförmågan prövas mot hela arbetsmarknaden så finns det många argument för att det är vansinnigt i sig, MEN poängen är att du kanske måste ligga på en dödsbädd innan du tillåts få uppbära sjukersättning överhuvudtaget.....var finns moralen i det?
Till Steno: Hehe...ja jag håller med dig. Det är väl mer en artikel än ett debattinlägg....men jag förmodar att min ståndpunkt är klar? Så objektiv är jag väl inte? Slutsatsen blir väl att ”man” använder ”skuld och skam” som vapen för att manipulera bort solidariteten, ställer utanförsgrupperna mot varandra för att urholka trygghetssystemen och i förlängningen demokrati och välfärd. Jag lär gå in närmare på det i ett ”debattinlägg” längre fram.
/JS
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?