Valt inlägg:
Göran! Du skriver "Eftersom folk får mindre pengar i plånboken, kan de inte konsumera och handla som tidigare. Inom den del av den privata sektorn, som är inriktad på den svenska marknaden, skulle företagen ganska snart upptäcka att det köps mindre och mindre av deras produktion, vilket efter en tid leder till att man blir tvingad att börja avveckla delar av arbetsstyrkan." Fast min idé går alltså ut på att hela marknaden följer med och sänker lönerna - och priserna. Vad gäller varor med liten importpåverkan skulle köpkraften kunna vara nästan opåverkad och vad gäller köpkraften i allmänhet skulle den, tror jag, kunna förbättras av en förbättrad privatekonomi. Alltså, jag är för en fri marknad, men bondfångeriföretag som t ex de så kallade sms-låneinstituten, tycker jag det måste försvåras för så att det de gör blir seriöst och just inte förstör folks privatekonomi. När sms-låneinstitutet Folkia säger att det kostar 600 kr att låna 5000 på 30 dagar, hur många av deras kunder fattar att de måste betala tillbaka 5600 kr om 30 dagar? Och hur många vet att för att jämföra räntor ser man på årsbasis, dvs i det fallet 600 kr gånger 12 månader 7200 kr dvs att den ränta de får betala för lånet motsvarar 144? När samtidigt t ex ett bostadsrättlån idag ligger på ca 1,5, alltså att 5000-kronorslånet var 96 gånger så dyrt? Få av deras kunder inser detta, skulle jag gissa.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?