Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Sunny, mot bakgrund av ditt inlägg # 28 känner jag att det här inte är rätta platsen att göra en närmare utredning av din situation. Men OM du numera är ålderspensionär, OM du inte har några nämnvärda tillgångar, OM du har en hyra att betala och OM din sammanlagda pensionsutbetalning är drygt 5.000 kr per månad, så talar mycket för att något är fel. Enbart garantipensionen är efter skatt drygt 5.000 kr, och du kan därutöver ha rätt till bostadsbidrag. Jag föreslår att du snarast ringer till Pensionsmyndigheten som efter 100101 handhar ålderspensioner på telefonnummer 0771-776 776 och tillsammans med dem reder ut din ekonomiska situation. I det sammanhanget vill jag även tipsa dig om att OM du har en hög hyra runt 6.000 kr per månad kan det vara lönsamt för dig att få din pension prövad enligt reglerna för Äldreförsörjningsstöd ÄFS istället. ÄFS är egentligen avsett för äldre flyktingar, men reglerna är gynnsammare än för garantipension om hyran är hög, och då har du även som svensk rätt till den extraslanten.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?