Valt inlägg:
Alla ni snälla. Det är om sommaren jag inte använt lägenheten.Den har en historia.Jag bodde länge på söder i hsb.Självklart inga klagomål där heller.När jag började avanccera i bostadskön sålde jag den lägenheten o skrev mig här i kollektivet.Så fick jag då min hyresrätt. Just då var jag i en svår knipa:jag hade bott utomlands i några år.Jag var ännu inte säker i Sverige.Min läkare sedan nu snart 40 år som är proffesor i psykiatri fd klinikchef på Långbro skrev ett väl motiverat intyg varför jag behövde s.k "kvarskrivning" här för att slippa riskera min bostad. Det var inga problem:tvärtom var de jag då talade med mycket förstående.När jag så var tidsmässigt utom fara hade vi gömt en kvinna här som blivit sönderslagen gång på gång.Vi skyddade henne:Rolf mötte o körde henne överallt men en natt vaknade jag av att det stod en galning i vardagsrummet.Hon hade smugglat in sitt ex när ingen varit vaken en gång o han hade tagit kopia på våra nycklar hit!Nu var han här för att döda henne .Nå med alla stora straka karlar i huset åkte han ut o tidigt nästa morgon byttes alla lås.Flickan sände vi till en systerförening i Finland o det gick faktsikt bra för henne sedan Men jag fick en tankeställare:att vara kvarskriven skyddade min egen adress.Make 2 har gjort så alla år av denna grund.Så var det då bankrånaren som Rolf var övervakare åt o som vi tog hem på permission till vårt gästrum i flera år.Han måste ha följt efter mig till min bostaddå åkte jag ju T-banaHan hotade mig o gav mig 2 val:Adoptera honom eller ge honom min lägenhet.Jag ringde omedelbart Stockholmshem o de visste ju att jag varken kunde överlåta eller hyra ut så de sade att kontaktade han dem skulle de kontakta polisen.Men Rolf sade upp sitt övervakarkontrakt.Han försökte få tag i mig ändå tills sonen fick tag i honom.Då blev det lungt.Sedan Rolf blev sjuk 2002 har vi inga gäster med sådana här problem på grund av Rolf o de som hämtat posten åt mig genom åren är alla mycket skötsamma personer.Jag undersökte i somras ifall det fanns ett enda klagomål på mig o det fanns det inte.Sedan dess har bara den här killen Brian varit inne i bostaden.Några nycklar på drift är uteslutet;vi lärde oss lite av flickan med galningen efter sig.När Rolf blev sjuk hade jag tänkt börja fixa lite med bostaden o skriva mig där:i stället fick jag händerna fulla med att rädda kollektivet i första hand.O kämpa för Rolf:handikappanpassningsbidrag,färdtjänst,logopedhjälp,en hjärtläkare,vård för den grava kol de upptäckt men sket i att tala om för oss.Vi fick veta det när vi kämpat oss till hans journaler o fick skaffa en privat lungklinik där han går nu.O då kommer alltså en vräkning från kronofogden för obetalad hyra åratals tillbaka.De kanske inte trodde att jag hade kvittona kvar men det har jag :mycket tack var att jag fått överta kollektivets konton.Men kronofogden var förbryllad:han sade att de inte haft rätt att hota mig med utkastning på en timmes varsel om jag inte betalt in dubbelhyror:det går inte till så som han sade.En som har kvitton ska bara bestrida.För en betalningsanmärkning skulle ha förstört så mycket för mig:det är stopp för både hyreskontrakt.lån o till o med en egen telefon.Jag majlade Stockholmshem o frågade ifall de skulle föredra att jag var skriven där:för mig spelar det numera ingen roll.Men de sade att det inte var nödvändigt.Tja jag får kanske veta hur det tänker göra om jag är med till hyresnämnden? Men vad händer här om Rolf dör? Finns jag kvar då? Så mycket är ovisst.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?