Valt inlägg:
#11/ Som svar på Din fråga så tror jag inte det är så svårt som vi får det till att verka. Inte ”mer kunskap” utan ”rättighet” att få mer kunskap. Idag får vi inte det. Jag tror, är övertygad om, att de nära och kära vi har hade kunnat få den möjligheten om synen på människan vore en annan. Varje anhörig känner sina nära så pass att fick vi bestämma utan en massa krångliga regler och byråkrati så hade man i lugn och ro kunnat komma överens om hur en person vill avsluta sina dagar. Vill man dö hemma är det självklart att man ska få göra det genom att få hem kompetent sjukpersonal i den utsträckning det behövs. Ursäkta språkbruket, men jag skiter fullständigt i att det snackas om besparingar så länge det tillåts att tas ut bankbonusar skulle kunna räcka till en hel del vård istället. Vi kan slänga ut 1000-tals kronor på att lackera om en rispa på en bil, media drar igång hetsjakt på om ett djur har blivit felbehandlat men när det gäller människor så är vi inget värda. Där tror jag det största problemet ligger att vi helt enkelt inte vill, eller kanske inte kan, se människan som något vi värnar om. Hur vi gör? Ingen aning egentligen men någon stans tror jag vi måste börja med oss själva och inte hela tiden ha som ursäkt att andra gör si eller så. Det rättfärdigar inte mig att sänka mig till en nivå jag inte kan stå för. Till syvende og sist är det mig själv jag måste kunna leva med och jag kan aldrig ursäkta mitt dåliga beteende med att andra har gjort si eller så.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?