Valt inlägg:
#145 / Vi har så mycket värdefullt att vara rädda om men som många av oss infödda inte tycks vara medvetna om. Du nämner mentaliteten, så vi kan väl börja med den. Det är så skönt att vi inte behöver gapa och skrika till varandra utan kan tala i en behaglig tonart och ändå bli tagna på djupaste allvar. Visserligen har man i tv-debatter börjat ta efter andra kulturer där den som gapar högst o mest vinner. Vi är också vana vid att ha gott om utrymme i vårt land o därför har vi ett större vad man kallar "personligt revir" Jag kan känna obehag när någon utom mina närmaste försöker krypa under skinnet på mej. Det här blir jag ofta medveten om ute på stan. Det är alltid jag som får ta steget åt sidan vid möte med en icke-svensk med mindre revir. Annars uppstår en krock på trottoaren som leder till att jag måste kolla att mobilen i fickan, väskor o kassar m.m. fortfarande finns där de ska vara. Petitesser? Möjligt, men så är det i alla fall. Och så har vi allemansrätten. Unikt i ett underbart land med skiftande natur och skiftande årstider. För att inte tala om den svenska Kulturen, den som många tror är obefintlig. Så skiftande från norr till söder. Samekulturen, denna exotiska skatt i norr som borde få stort utrymme. "Ack Värmeland Du sköna" och midsommar i Dalarna. De mysiga götlaborgarna och vi "dryga skåningar" med Nils Holgersson på gåsaryggen. Nej, vi har massor som jag för allt i världen inte vill byta ut - och ändå är jag inte det minsta främlingsfientlig.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?