Valt inlägg:
På din fråga om Yoweri har anledning till att utdela dödsstraff till homosexuella och hiv-smittade svarar jag ”nej”. Utan att tveka, men inte utan att tänka efter. Det finns inte ett spår av logik i varken hans eller ditt resonemang. Yoweris beslut tänker jag inte ens diskutera, bara fördöma. Men din text skulle jag gärna prata lite om. Den är nämligen så fullsmockad av grundlösa antaganden, fördomar och fel att jag inte KAN låta den stå oemotsagd. Först hävdar du att det skulle finnas fler homosexuella i Uganda än i Sverige, men du vill inte diskutera varför. Jag förstår det, för det är ett helt ologiskt antagande. Tvärtemot tenderar färre människor komma ut med sin sexualitet i ett land som fördömer den. Alltså borde statistiken säga att det finns färre homosexuella i ett land som Uganda. Du kopplar även ihop deras påstådda höga antal homosexuella med de höga antalet hiv-smittade – som att hiv och homosexualitet skulle vara sammankopplat nu för tiden! De flesta som smittas av hiv är heterosexuella, både i Sverige och i andra länder. Särskilt i länder i bland annat Afririka, där myten om att du som man ”blir av” med din smitta om du har sex med en oskuld, fortfarande florerar behöver jag säga hur många våldtäkter med följande infektioner detta leder till med tanke på att det ofta går hål på slemhinnorna vid en kvinnas första samlag – särskilt om det är en våldtäkt? Skyll inte aids på homosexualitet, utan på dålig sexualundervisning till följd av ”kristna” värderingar. Vidare funderar du kring att Youweri skulle försöka lösa problemet på sitt ”ugandiska” sätt. Vilket då, att döda och fängsla, är det särskilt ugandiskt menar du? Och varför skulle folket i Uganda, som lider nog av denna smitta och definitivt inte kommer att må bättre av att behöva kämpa mot sjukdomen i ett fängelse, ha mer förstående för detta beslut än vi svenskar?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?