Rapportera inlägg

Valt inlägg:

För övrigt är jag förundrad över hur Finland kan ställa upp med 350.000 soldater för mindre än halva vår försvarsbudget. Visserligen åker finnarna omkring i gamla F16, medan vi har ett av världens bästa flygplan i Jas Gripen - men ändå. När jag lumpade kunde Sverige mobilisera 600.000 man, vilket i dagsläget naturligtvis vore helt idiotiskt. På den tiden hade vi ett invasionsförsvar med - i händelse av krig - mängder av folk liggande längs kusterna och finska gränsen, medan vi i dag måste vara flexibla och insatsberedda. Men med tanke på kostnaderna verkar det finnas något stort strukturellt problem. Det måste slösas något ofantligt - mycket förmodligen beroende på inköpsavtal av såväl flygplan som stridsvagnar som långt överskrider vad vi egentligen behöver. Långvarig inkompetens hos militären och ointresse och bristande kunskap hos politikerna förmodar jag!

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?