Valt inlägg:
4 Nu fortsätter jag? Människans världsbild har a l l t i d format hennes människosyn. Låt oss gå tillbaka igen inom naturvetenskaper inkl. Filosofin såklart. Den nyplatonism som föds efter Romarrikets fall o som Augustinus utvecklar än mer i kristen filosofi - vars dogmatism i grunden hämmar utveckling - kommer alltså att leva kvar till 1600-talet. Då Aristoteles ytterst faller med Newtons lära. Sen får vi vänta ytterligare ca. 300 år på nästa paradigmskifte gn Einstein. Men det intressanta är att Aristoteles formlära: "att kvinnan är en ofullbordad man" levde kvar. Descartes "tar över" med "Jag tänker därför lever jag". Givetvis var det fortf. männen som endast "tänkte"... Under 600-700-talet ef. Kristus höjdes den materiella kulturen i hela arabområdet. Åkerbruket fick vattningsanläggningar, exporten omfattade främst textil och metallvaror, konst och hantverksindustrin blomstrade. Araberna har haft stor betydelse för t ex alla lånord som kom till de europeiska språken. De har också varit stora inom medicinen, fysiken och astronomin, de var helt enkelt mycket duktiga vetenskapsmän. Det hävdas inte i Koranen att kvinnan inte kan tänka. Vad har detta betytt? Ingenting?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?