Valt inlägg:
Jag har andra erfarenheter av Maranata. På 60-talet besökte jag många möten. Den inspirerande och glädjefyllda sången, engagemanget och förkunnelsen tilltalade mig. Det var inte bara 20 församlingar som tillhörde maranataväckelsen utan minst dubbelt så många utspridda över hela landet. Anhängarna räknades i flera tusental. En uppgift från den tiden gör gällande att det var uppemot 10 000 som regelbundet gick på maranatamöten men jag tror den var lite överdriven.
Målle var ingen ledare i Maranata. Han deltog som predikant under de första åren på 60-talet. Han gick snart sin egen väg och hela frikyrkligheten inkl Maranata tog avstånd från hans metoder. Han gjorde offentlig avbön några år senare bl.a i tidningen "Hemmets vän" och blev senare accepterad av många. Idag reser han runt i alla kyrkor vid 79 års ålder och är mycket uppskattad.
Maranata var inget samfund och ingen organisation fanns förutom de lokala fristående församlingarna
Stort inflytande hade stockholmsförsamlingen med Imsen i spetsen. De gav ut en tidning, Midnattsropet som under en period kom ut två ggr i månaden med reportage från mötena i hela landet. Två andra pastorer var mycket uppskattade och hade stort inflytande och kan ses som ledare. Det var Donald Bergagård och Erik-Gunnar Eriksson. Tyvärr blev det motsättningar mellan Imsen och de två andra om hur arbetet skulle bedrivas och hela maranatarörelsen splittrades. Stockholmsförsamlingen valde att sluta sig men de flesta andra började samarbeta med andra frikyrkor. Många av de aktivaste maranatapredikanterna återfinns i dag i andra kristna sammanhang. Maranata var ingen sekt för inbördes beundran. Det var en fruktbärande väckelse som resulterade i flera uppmärksammade initiativ. Hjälporganistationen "Hoppets Stjärna" ledd av E-G Erikson är nog den mest kända men också Trosgnistans missions- och barnarbete ska inte förglömmas.
Församlingen i Stockholm var en av de få som behöll namnet Maranata. Att sektstämpla ens Maranata i Stockholm är att gå för långt. Då har man bara inhämtat uppgifter ur massmedia och inte varit vid källan. Jag hade stor respekt för Arne Imsen som bibellärare och än idag lyssnar jag gärna till hans inspelade predikningar. Jag kan hålla med Janne B om att Maranata är ur tiden. Stafettpinnen har övertagits av andra. Slutligen vill jag påminna om kriterierna för en sekt.
Det finns olika sektdefinitioner och alla kristna kyrkor eller ingen kan betraktas som sekt beroende på vald defifinition. En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:
1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
6. Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
7. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.
Förlåt långt inlägg/NÅ
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?