Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Lennie - "En del av orsaken tror jag kan vara att din generation ser ner på sig själv, och fråntagit sig själv den värdighet och respekt som den förtjänar, och inte anser sig värdig ett deltagande och en samhörighet i samhället." Fråntagit sej själv den värdighet den förtjänar? Vadå förtjänar? Mear du att världen någonsin givit det födda det det förtjänat bara för att det fötts? Och vadå fråntagit sej själv? Det vill till att skuldbelägga så det förslår - vad tror du du kan förvänta dej av en trettonårig golfspelare? Jag antar att ett "inte" fattas i artikelns första del, men annars avslöjar den att Hampus börjat se lite av vårt samhälles hierarkier - välvilligt skulle man kunna ana en begynnande klassmedvetenhet. Dock med tanke på den i sammanhanget nämnda hobbyn och denna trettonårings självklara maktambitioner ligger det nära till hands att anta att Hampus i vuxen ålder sitter som styrelseproffs om inte golfkarriären får miljonerna att trilla in - kommer då klassengagemanget att vara lika starkt och för vilken klass kommer Hampus då att tala? Annars håller jag med Hampus om en viktig observation han gör, tillika uttryckt i artikelns titel. Många ungdomar är värda att lyssnas på av det skälet att dom har friska ögon och ser saker som vi gamla inkrökta stötar lärt oss förtränga långt från vår ursprungliga och empatiska idealism som en gång fick vårt blod att hetta och vårt mod att inte erkänna vår begynnande vuxenhets svaghet. Varför lyssnar ingen på oss vuxna - vi har dragit på oss mängder av erfarenhet - i vår ungdom var vi arga inte utan fog - nu med en massa insikt om hur det fungerar orkar de flesta inte mer än att tända grillen och osa ned grannskapet med för mycket tändvätska. Möjligen dags att ungdomen och ålderdomen gör gemensam sak med sin respektive desillusion - Reclaim the barricades! KÄMPA! Men glöm inte att det vi har att kämpa mot är vår egen alltför mänskliga dumhet.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?