Valt inlägg:
Har inte sett detta inlägg förut. Men ämnet är ju aktuellt - tyvär.
Jag har studerat pedofiler en del - arbetar i ett projekt mot pedofilism. Det ursprungliga inlägget tar upp en viktig fråga, utan att egentligen ställa den:
Varför blir man pedofil? Finns nog inget enkelt svar. En del är tydligen födda med det, andra påverkas ünder livet t.ex. vad som skett i egna barndomenvilket ger detta resultat. Och de flesta som förbryter sig kan tydligen inte behandla bort det pedofila draget. Vad man lyckas göra är att med mediciner minska sexualiteten.
Vad jag kommit fram till är att det inte finns någon "normal sexualitet". Alla är olika, även sexuelt, även de "normala". Vissa gillar rödhåriga andra blonda, några vill ha smala andra tjocka, några attraheras av gamlingar andra av unga, osv, osv. Men det finns ett segment eller "område" bland varianterna och de som befinner sig innom detta anser vi vara "normala". Sedan har jag analyserat pedofilerna och de är inte enhetliga. Och de tillhör tre huvudgrupper och en mängs undergrupper. För att krångla till det. Innom den pedofila gruppen finns det också olika åsikter om vad de är: En del menar att man skall ha rätt att ha sex med barn. Andra förstår att man inte skall ha det men har svårt att låta bli och så finns det även de som låter bli. De tre huvudgrupperna består i 1. De pedofiler som vill förföra barn o ha ett kärleksförhållande. 2. De som tror att om man våldtar barn så kommer barnen till slut att acceptera och tycka det är OK. 3. De som vill att barnen plågas så mycket som möjligt.
Skall vi få bukt med pedofilin så måste vi dels forska o ta fram fakta och inte bara tycka. Dels måste vi dra upp strategier som fungerar. Om någon, som i detta fall, erkänner att han är en pedofil - hur hanterar vi det så vi minskar risken för barnen. Hur hjälper vi barnen att slippa pedofiler. Hur utbildar vi barnen att hantera situationer. Att bara fördömma leder ingenstans - att ta itu med problemet kan rädda många barn.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?